Redaksjonell innovasjon

Påmelding

Denne dagen er skreddersydd for deg som jobber redaksjonelt. Her samler vi dyktige journalister, redaksjonelle ledere, forskere og teknologer fra inn- og utland for å gi deg faglig påfyll og inspirasjon.

When

6. June.

Time: 09:00 - 16:00


What

Denne dagen får du se hvordan datajournalistikk brukes til å lage engasjerende journalistikk, hvordan nye verktøy gjør store datasett mer tilgjengelige for både journalister og publikum. Du lærer mer om hvordan teknologi kan brukes til å fortelle gode historier på digitale flater og hva som skal til for å nå ut til unge målgrupper

Generativ AI skaper mye debatt og blir stadig blir viktigere innenfor journalistikken. Vi ser på mulighetene og utfordringene knyttet til kunstig intelligens. Desinformasjon og “falske nyheter” er en stadig voksende utfordring som journalister må forholde seg til. Vi ser på problemstillingen i fellesskap, og lar noen av feltets mest kompetente gi svar på hvordan vi kan forholde oss til desinformasjon og bidra til å skape et mer informert publikum. Finnes det teknologiske løsninger på teknologiskapte problemer? Det får du svar på denne dagen.

Program 

Kl 08:30-09:00 - Registrering og kaffe

Kl 09:00-09:30 - Åpningsinnlegg i atriet

 

How TikTok Spied On Me And Lost Its Credibility

Emily Baker-White, Forbes
In this talk, Emily will reveal how TikTok’s parent company, ByteDance, used the world’s most popular app to surveil her. Emily will also discuss other cases where tech companies have spied on journalists, including Hewlett Packard’s impersonation of reporters to obtain their phone records, and eBay’s egregious harassment of a blogger, which included physically stalking her and sending live cockroaches and spiders to her home. The presentation will explore why tech companies have pursued these actions — and the (often criminal) repercussions they have faced for them. 

   

Kl 09:30-10:00 - Registering 

Kl 10:00-12:00 -  Velkommen ved Guro Istad i Atlantis

 

Generativ AI - Hvor står vi nå?

Eirik Solheim, NRK Beta

 

Sosiale og etiske utfordringer med språkmodeller

Samia Touileb, MediaFutures

 

Project Origin: Protecting Trusted Media

Judy Parnall, BBC

 

Generativ AI's rolle i spredning og bekjempelse av desinformasjon

Kristoffer Egeberg, Faktisk.no

 

How open-source tools can empower journalists and communities by tracking environmental crimes and build accountability

Wim Zwijnenburg, PAX/Bellingcat

  

How Bellingcat tracks war crimes in Ukraine

Olga Lubiv, Bellingcat 

  

Kl 11:45 -12:30 - Lunsj

Kl 12:30-14:20 - Presentasjoner i Atlantis

 

Can visual narratives influence attitudes and emotions on people?

Denis Parra Santander, Associate Professor at the Department of Computer Science, in the School of Engineering at Pontificia Universidad Católica de Chile

 

Hvordan vi jobber med språkteknologi i Dagens Næringsliv

Martin Kermit, Head of Data Science, DN Media Group 

 

Using cultural insights to reach a young audience

Amy Davies, Vice President, Vice Insights Publishing

 

Slik produserer du ein nettserie med få ressursar aleine i ei lokalavis

Solgunn Flatebø Mandelid, Avisa Hordaland

 

5 things you need to know about young people and their use of media

Camille Pollie, Generation Next, VRT

 

Live fra sommerens sakte-TV

Thomas Hellum og Sindre Skrede, NRK

   

TikTok, geopolitikk og påvirkning - trender og muligheter

Marie Jareid, doktorgradsstipendiat, UiO

 

Kl 14:20-14:45 - Pause

Kl 15:00-16:00 - Presentasjoner i Atlantis

 

Slik bruker vi leserinvolvering til å skape endring i redaksjonen

Hanne Louise Åkernes og Lars Kvamme, BT

 

Slik endret vi oss for å vokse

Derek André Bjølgerud, TV 2

 

Paid newsletters: a sustainable model for local journalism?

Joshi Herrmann, The Mill

 

How The New York Times Uses Visual Journalism to Illuminate the Ukraine War

Josh Holder, New York Times

 

Kl 16:00 - Takk for i dag

 

  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Foredragsholdere 

Derek Andrè Bjølgerud

TV2.no-sjef.
Derek har jobbet i TV 2 siden 2014 og vært leder i mediebransjen siden 2009. Han har bakgrunn som journalist og nyhetsredaktør. Derek har tidligere jobbet i VG, NRK og P4 før TV 2.

 

 

 

Emily Baker-White

Senior skribent, Forbes.
Emily Baker-White er en senior skribent for Forbes, hvor hun dekker sosiale medieplattformer. Tidligere var hun en seniorreporter for BuzzFeed News, og før det jobbet hun med innholdspolicy hos Facebook og Spotify. Emily er utdannet ved Harvard Law School og er en klassisk trent fiolinist.

 

 

Samia Touileb

Forsker, SFI MediaFutures.
Samia
Touileb er forsker ved MediaFutures SFI senter, Institutt for Informasjons og medievitenskap, Universitet i Bergen. Hun har doktorgrad i språkteknologi, og har jobbet innen feltet i over 10 år. Hennes forskningsinteresser er informasjonsutvinning, sentimentanalyse, skjevheter og rettferdighet i maskinlæringsmodeller.

 

Judy Parnall

Leder for standarder og industri, BBC Research & Development.
Judy er en lidenskapelig talsperson for alt som har med media å gjøre og dets positive kraft for ulike publikum. Hun har jobbet i BBC i en årrekke innen både FoU og bedriftsstrategiområdene. Judy har sittet i EBUs tekniske komité siden 2015 og ledet den siden juni 2018.

 

Kristoffer Egeberg

Sjefredaktør og daglig leder, Faktisk.no.
Egeberg var en del av den grunnleggende prosjektgruppen bak Faktisk.no, og ble dens første sjefredaktø. Fra 2002 til 2017 var han undersøkende nyhetsreporter i Dagbladet, hvor han også hadde oppslag som utenrikskorrespondent i Kina og jobbet som assisterende nyhetsredaktør på nett. Han er vinner av Norges mest prestisjefylte journalistpris, Skup (2014), og IR-prisen for internasjonal rapportering (2015).

 

  

Solgunn Flatebø Mandelid

Journalist, Avisa Hordaland.
Mandelid har bachelor i film- og videoproduksjon frå NTNU i Trondheim. Hun står bak Hordaland sin første nettserie "Full tank", der hun har produsert serien på egenhånd fra idè til ferdig produkt. Full Tank ble kåret til årets digitale satsing under LLA konferansen. Solgunn har også vært produksjonsleder på TV2 serien "Søringen og samen", som hadde premiere januar 2023. Hun ble nominert med Full tank under årets Gullparaply for beste video, og som årets unge talent.

  

Eirik Solheim

Journalist, Avisa Hordaland.
Eirik Solheim jobber som teknologirådgiver og journalist i NRKbeta. Han har lang erfaring med arbeid i medie- og teknologibransjen. Både fra NRK og konsulentselskapet Accenture. Han er også hyppig brukt som teknologikommentator på radio og TV. Solheim er utdannet medieingeniør fra Universitetet i Stavanger.

 

Josh Holder

Visuell redaktør, The New York Times. 
Med base i London, dekker Josh Europa ved å bruke en blanding av datadrevet rapportering og visuelle fortellerteknikker. Det siste året har han først og fremst rapportert om krigen i Ukraina, og produsert visuelle historier og grafikk som forklarer den siste utviklingen og gir kontekst til overskriftene. Før han begynte i The New York Times, var han Visual Projects Editor i The Guardian.

Hanne Louise Åkernes

Leder for Bord4 og Nye digitale formater, Bergens Tidende.
Åkernes brenner for å la leserne få være med å forme journalistikken, og har siden hun startet i BT hatt prosjekter som har involvert alt fra elever på barneskole og videregående, kvinner under 40 og foreldre i Bergen. Ved å lytte til leserne mener hun pressen oppdager blindsoner og lager mer relevant stoff for leserne. Hun og teamet har samlet inn tusenvis av innspill fra vestlendinger som har fått være med å forme journalistikken, gjennom workshops med BTs journalister, og gjennom digital innsamling.

Lars Kvamme

Leder for avdelingen kultur og byliv, Bergens Tidende.
Tidligere ledet han BTs satsing på målgrupperettet journalistikk for bergensere. Kvamme er utdannet økonom og jobbet i mange år som næringslivsjournalist. Han kom til BT fra shippingavdelingen i DNB.

 

 

Denis Parra Santander

Professor, Pontificia Universidad Catolica de Chile
Denis Parra er forsker ved forskningssenteret CENIA (National Center for Research in Artificial Intelligence in Chile) og iHealth, og tilknyttet forsker ved IMFD (
Millennium Institute for Research on Data Fundamentals). Parras forskningsinteresser omfatter anbefalingssystemer, interests span, brukergrensesnitt, maskinlæring (Helsevesen, Creative AI) og visualisering av informasjon. 

 

Wim Zwijnenburg

PAX/Bellingcat
Wim Zwijnenburg jobber den nederlandsk fredsorganisasjonen PAX. Han har vært en bidragsyter til open-source samarbeidet Bellingcat, med spesialisering innen sporing av miljøpåvirkning fra væpnet konflikt og nye militære teknologier gjennom bruk av innovative metoder. Han mottok UNEP/UNOCHA Green Star Award for sitt arbeid med miljømessige nødsituasjoner. 

  

Camille Pollie

Generation Next, VRT
Camille Pollie har erfaring innen innholdsproduksjon som programleder, produsent og regissør for ulike radioprogrammer, redaktør og forsker for TV-programmer. Camille har i seks år drevet et talenthub for unge kreative mennesker i VRT. Siden 2022 har hun jobbet som rådgiver for flere team med innhold og distribusjon rettet mot en ung målgruppe.

 

  

Marie Jareid

Doktorgradsstipendiat, Universitetet i Oslo
Marie Jareid er doktorgradsstipendiat i sosiologi ved Universitetet i Oslo under forskningssatsningen det Digitale Samfunn, finansiert av Høyskolen i Østfold. Hun forsker på politisk påvirkning på sosiale medier med fokus på TikTok. Hun har tidligere jobbet ved Politidirektoratet, har master i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo og har studert ved Politiakademiet i Nederland.

 

Martin Kermit

Head of Data Science, DN Media Group
Martin Kermit har implementert ulike produkter og løsninger basert på maskinlæring og språkteknologi for Dagens Næringsliv. Kermit har en doktorgrad innen maskinlæring og mer enn 20 års erfaring fra bruk av kunstig intelligens og data science i ulike sektorer. Hans hovedinteresser er å bidra til at organisasjoner blir mer datadrevne og brenner for hvordan maskinlæring og dataanalyseteknologier kan implementeres på en vellykket måte, både praktisk, teknisk og ikke minst fra et forretningsmessig perspektiv.

  

Amy Davies

Vice President, Insights & Publishing, VICE Media Group
Amy jobber sammen med kunder og interne team for å bevæpne dem med VICEs proprietære datakilder og forskningsekspertise, bygge kulturell relevans og dekode forbrukeratferd. Før VICE var Davies assisterende direktør for CFC Media Lab, et prisvinnende institutt for interaktiv historiefortelling, medietenketank og underholdningsteknologiakselerator.

 

Joshi Herrmann

Founder, The Mill
Joshi er en britisk journalist som har rapportert for The Times, The Telegraph og The Guardian. Han har blitt anerkjent ved British Press Awards to ganger. Joshi er grunnleggeren av The Mill, en lokal nyhetsstartup som publiserer lange historier i Manchester. Modellen, som er basert på betalte abonnementer og levert via nyhetsbrev på e-post, har nå spredt seg til ytterligere to byer i England: Sheffield og Liverpool. Han er @joshi på Twitter.

 

   

Olga Lubiv

Investigator of the Justice & Accountability Unit, Bellingcat
Olga er en open source investigator med bakgrunn i juss. Hun har arbeidet som frilans undersøker i to år før hun startet i Bellingcat. Før det jobbet hun som skatte- og juridisk rådgiver i et av 'Big four' revisjonsselskapene. For tiden er Olga en etterforsker av Justice & Accountability Unit ved Belligcat, som utfører dybdeundersøkelser av potensielle grusomhetsforbrytelser som skjedde som et resultat av fullskala invasjonen av Russland i Ukraina siden 24. februar 2022.

 

   

Guro Istad

Daglig leder, Pressens hus.
Guro Istad har over 25 år bak seg som journalist og medieleder, blant annet fra BT, VG og BA. Istad har blant annet også jobbet som prosjektleder for Oslo Media House og vært redaktør i reklamebyrået Publicis Kitchen, med et bredt spekter kunder innen alt fra fosterhjemssak, finans og tech/telecom.

 

Where

Atlantis, MCB Auditorium

Påmelding

Organizer

Media City Bergen