When
4. November.Time: 09:00 - 10:00
What
Det er en stor glede å ønske dere velkommen til sesongens aller første møte i Datajournalistikknettverket.
Faktisk og Morten Langfeldt Dahlback åpner ballet med presentasjonen Det norske ekkokammeret.
NB! Denne gangen prøver vi oss på en hybridvariant. Presentasjonen vil gå direkte fra Media City Bergens Medialab (9. etg, tårn 3), og dere kan fritt velge om dere vil delta fysisk i lokalet eller via Zoom. Hvis du ønsker å delta fysisk, er det fint om du sender en e-post til ketil(a)mediacitybergen.no slik at vi vet hvor mange som kommer.
Om presentasjonen:
Alternative medier som Rights, Resett og Document slår jevnlig Norges største nyhetsnettsteder på Facebook. Samtidig vet vi at de leses av få – og at få har tillit til dem. For å finne ut hvorfor alternative medier likevel når viraltoppen år etter år, analyserte Faktisk et datasett med 185 000 Facebook-innlegg som hadde fått nær 34 millioner interaksjoner. Det ble til serien «De norske ekkokammeret», der Faktisk avdekket et nettverk av nasjonalistiske, islamkritiske og konspiratoriske Facebook-grupper som leverer likerklikk, kommentarer og delinger til Rights, Resett og Document. Flere av gruppene i nettverket viste seg å være styrt av sentrale medlemmer i organisasjonen SIAN. Enkelte grupper ble også brukt som valgkamp-kanaler av partiet Demokratene.
Alternative medier som Rights, Resett og Document slår jevnlig Norges største nyhetsnettsteder på Facebook. Samtidig vet vi at de leses av få – og at få har tillit til dem. For å finne ut hvorfor alternative medier likevel når viraltoppen år etter år, analyserte Faktisk et datasett med 185 000 Facebook-innlegg som hadde fått nær 34 millioner interaksjoner. Det ble til serien «De norske ekkokammeret», der Faktisk avdekket et nettverk av nasjonalistiske, islamkritiske og konspiratoriske Facebook-grupper som leverer likerklikk, kommentarer og delinger til Rights, Resett og Document. Flere av gruppene i nettverket viste seg å være styrt av sentrale medlemmer i organisasjonen SIAN. Enkelte grupper ble også brukt som valgkamp-kanaler av partiet Demokratene.
I dette foredraget får du en beskrivelse av arbeidet med artikkelserien, og innsikt i hvordan teamet i Faktisk gikk frem for å analysere datamaterialet artiklene bygger på.
Tradisjonen tro blir det anledning til å stille spørsmål til foredragsholderen i etterkant av presentasjonen.
For å delta i nettverket tar du kontakt med Ketil - ketil(a)mediacitybergen.no så får du tilsendt informasjon.
Målgruppen for datajournalistnettverket er datajournalister og utviklere i redaksjoner, men er du særlig nyskjerrig på temaet, eller har et ønske om å delta i nettverket, er det selvsagt åpent for alle fra klyngens medlemselskaper.
Målgruppen for datajournalistnettverket er datajournalister og utviklere i redaksjoner, men er du særlig nyskjerrig på temaet, eller har et ønske om å delta i nettverket, er det selvsagt åpent for alle fra klyngens medlemselskaper.
Where
Media City Bergens Medialab (9. etg, tårn 3) og Online
Lars Hilles gate 30
5008 Bergen
Les mer