Storstilt feiring på Nøstekaien

Published 08.09.2016
Politikere, næringslivsledere, byråder og en rekke klyngeledere fikk i går testet sykkelformen gjennom VM-løypen i Bergen sentrum. Med høy stemning og stort pågangsmot syklet følget med eskorte gjennom byen på besøk til NCE Media, NCE Tourism og NCE Seafood.

Bakgrunnen er at klyngeledere fra hele landet denne uken er samlet i Bergen for å delta på det årlige Cluster Management Forum. Arrangementet sammenfaller med NCE-programmets tiårsjubileum, og Innovasjon Norge har i den anledning invitert politikere, næringslivstopper, ministere og klyngeledere til storstilt feiring og konferanse i vestlandshovedstaden. Dette måtte også klyngene markere på skikkelig vis!

Testet VM-løypen
NCE Tourism og NCE Media er to av vestlandsklyngene som er sterkt involverte i avviklingen av neste års sykkel-VM i Bergen. For å markere at det er ett år igjen til folkefesten fikk deltakerne i går syklet deler av VM-løypen med innlagte klyngebesøk underveis. Med etappestart fra Radisson SAS på Bryggen var første stopp NCE Medias lokaler på Nordre Nøstekaien – hvor deltakerne fikk et innblikk i den innovasjonsevnen og konkurransekraften som bor i medieteknologiselskapene i medieklyngen.

Som alle sykkelritt med respekt for seg selv ble det selvsagt laget en høydepunktspakke fra gårsdagens Tour de Cluster. Se Screen Story's film her:


Made in Bergen
På nøstekaien fikk de rundt femti deltakerne en smakebit på noen av de nyvinningene medieklyngen i Bergen har stått bak de siste årene. Anne Jacobsen fra NCE Media trakk frem klyngens innsats under sommerens TV 2-sendte OL i Rio, hvor blant annet selskap som Sixty, Vizrt, Wolftech, Vimond og Electric Friends sørget for å levere et fantastisk TV-produkt til det norske publikum. Jacobsen introduserte også ”Vidden”, et ferskt klyngesamarbeidsprosjekt mellom NCE Media og NCE Tourism. Her vil den kjente turen fra Ulriken til Fløyen bli testarena for ny medie- og opplevelsesbasert teknologi som en pilot for Sykkel-VM.

Bernt Kåre Johannesen fra Vizrt tok så til scenen for å fortelle om det prisvinnende produktet Viz Story – et intuitivt redigeringsverktøy som gjør det mulig for journalister å publisere video på sekunder, i forskjellige formater til alle flater, med avansert grafikk. En av de nyskapende mulighetene er at man kan jobbe i nettleseren, uavhengig av lokasjon.

VIZ STORY: Bernt Kåre Johannessen fra Vizrt presenterer det interaktive redigeringsverktøyet Viz Story.

Kjetil Horneland fra Sixty fikk æren av å avslutte ballet. Sixtys CEO presenterte Ease Live, et nyskapende produkt som tar TV-titting inn i fremtiden ved å gjøre grafikken interaktiv. Alle faktabokser, grafiske elementer og reklamer kan dermed gjøres levende for brukeren, og kontrollen over seeropplevelsen flyttes til publikum. Løsningen vil fungere på alt fra nettbrett/mobil til smart-tv, og et utvalg dekodere.

EASE LIVE: Kjetil Horneland fra Sixty forteller om produktet som tar TV-titting inn i fremtiden.

Opplevelsesbasert turisme og innovativ sjømat
Feltet syklet så videre opp til Lystgården på Landås Hovedgård, der NCE Tourism presenterte sitt prosjekt «Lønnsom opplevelsesmat». Her fikk deltakerne nyte en velfortjent pust i bakken og nyte fantastisk servering fra turismeklyngen. Prosjektet skal være med på å øke verdiskapningen i reiselivet i de fire vestlandsfylkene, basert på opplevelsesbasert turisme.

Siste stopp på turen gikk til NCE Seafood Innovation på Bontelabo. Bergen er Norges sjømathovedstad, med hovedkontorene liggende tett i tett langs byfjorden. Bontelabo har historisk vært et viktig fiskemottak for Bergen, og deltakerne fikk smake sushi med passende tilbehør. Gjestene fikk også høre hvordan Lerøy Seafood Group jobber med utvikling og innovasjon.

Feltet passerer TV 2-bygget og ankommer snart Tourens første stopp, NCE Media ytterst på Nøstekaien.

På rad og rekke kom de syklende, med Næringsbyråd Julie Andersland og Erik Kubon Halvorsen, markeds- & kommunikasjonsdirektør for sykkel-VM i Bergen 2017, i spissen for delegasjonen sammen med følgebil og eskorte.

En representant fra sykkel-VM fulgte gruppen gjennom Bergens gater.

Første pitstop på rundtturen var hos NCE Media. Her stables sykler i bredden og høyden.

Utenfor NCE Media venter filmteamet. Haavard Hana fra Screen Stories intervjuer Erik Kubon Halvorsen, markeds- & kommunikasjonsdirektør for sykkel-VM i Bergen 2017

Anne Jacobsen fra NCE Media forteller de fremmøtte om skaperkraften som finnes i den bergenske medieklyngen.

God stemning