Fokuset er på innovative løsninger når Media City Bergen samler klyngemedlemmene Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, Dagens Næringsliv og Factiverse til et team som deltar i JournalismAI Collab Challenges. Målet er å jobbe fram ideer, forslag og prototyper på hvordan kunstig intelligens kan brukes av journalister og redaksjoner. Sammen skal vi utforske hvordan kunstig intelligens og modulær journalistikk kan være med å skape muligheter for mediehus og journalister verden over.
JournalismAI er et globalt initiativ startet av London School of Economics and Political Science og støttet av BBC News Lab, medieklyngen i Cardif, Clwstwr samt Northwestern University Knight Lab i USA. Google News Initiative er også med som bidragsyter. Initiativet jobber for å gi muligheter for journalister og medieorganisasjoner til å komme sammen og utforske løsninger for å forbedre fremtiden for journalistikk med AI. JournalismAI Collab Challenges ble startet for å skape en plattform for dette arbeidet, og her skal Media City Bergen være med helt i spydspissen av innovasjon og kunstig intelligens rettet mot redaksjoner.
Antallet søkere til JournalismAI Collab Challenges var overveldende. Media City Bergens team er valgt ut som én av bare 19 organisasjoner fra hele verden som nå får en unik mulighet til å utforske innovative løsninger for å forbedre journalistikken gjennom AI – sammen med en rekke internasjonale mediehus. Se hele listen her.
– God journalistikk har aldri vært viktigere, spesielt i en tid der det blir stadig vanskeligere å nå befolkningen med korrekt og relevant informasjon. Derfor er det fantastisk å komme sammen med kolleger over hele verden for å innovere, lære og utveksle ideer, og å utforske hvordan ny teknologi som kunstig intelligens kan styrke journalistikken, sier CEO i Media City Bergen, Anne Jacobsen.
Dette er andre året JournalismAI Collab Challenges arrangeres. Erfaringene fra i fjor tilsier at når du krysser redaksjoner med kunstig intelligens, kan det styrke journalistikkens potensiale.
Stavanger Aftenblad er en av aktørene som skal bidra inn i Media City Bergen sitt team.
– Dette er et utrolig viktig og interessant prosjekt, og en stor mulighet til å jobbe sammen med internasjonalt ledende mediehus, sier Lars Helle, Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad.
– Det er opplagt at en del av de utfordringene vi står overfor må løses med teknologi, og videre at utfordringene våre knyttet til å nå ut til publikum, finne gode forretningsmodeller og ikke minst konkurransen mot tech-gigantene er globale – ikke lokale. Det gir derfor mening å samarbeide om disse utfordringene i et stort fellesskap der vi de neste seks månedene skal utvikle nye konsepter, løsninger og ideer sammen.
Det er vaktsjef Rolf Frøyland som skal være Stavanger Aftenblad sin representant inn i samarbeidet.
– Jeg ser frem til prosjektstart nå i mai, og har store forventninger både til å knytte nettverk og kontakt med ledende europeiske mediehus, men også til å lære, dele og utvikle sammen med medieklyngeteamet og kollegaer i Fevennen, DN og Factiverse, forteller Rolf.
– Her skal vi utforske hvordan AI kan tas i bruk i redaksjonene og hvordan dette kan bidra til tettere kontakt med publikum, bedre tjenester eller nye måter å fortelle historier på.