Medieklyngen blir en del av Project Origin

Published 11.04.2023
– Generativ AI har vist at det haster mer enn noensinne å finne løsninger som sikrer at folk kan stole på at det de ser er ekte.

Medieklyngen blir partner i Project Origin, et samarbeid mellom ledende medie- og teknologi-organisasjoner som jobber for å styrke tilliten til media og bekjempe falsk informasjon.

Project Origin ble grunnlagt i 2018 av BBC i samarbeid med CBC/Radio-Canada, The New York Times og Microsoft.

– Vi er glade for å være en del av Project Origin, og ser frem til å samarbeide med våre kolleger i medie- og teknologibransjen for å bygge et sterkere medie-økosystem. Det er viktigere enn noensinne å bekjempe falsk informasjon og sikre at publikum kan stole på nyhetene de leser og ser. Vi tror at Project Origin vil kunne spille en viktig rolle i dette, sier Helge O. Svela, daglig leder i Media City Bergen, også kjent som Medieklyngen.

Project Origin bruker teknologi kjent fra bank-bransjen til å sikre opphavet til bilder og annet innhold, og har utviklet teknologiske løsninger som medier og medietech-selskaper kan implementere for å forsikre brukerne at bildene de ser er ekte.

– Midjourney, Dall-E 2 og andre løsninger med generativ AI har gjort det enkelt for hvem som helst å skape forfalskede bilder. Filosofien til Project Origin er at man i stedet for å forsøke å stoppe denne støyen må forsterke signalet: Altså skape løsninger som gjør at brukerne lett skal kunne skjønne at dette bildet er ekte, og se at det ikke har blitt manipulert på veien til mobilskjermen din, sier Svela.

Medieklyngen ble sammen med organisasjonen IPTC formelt tatt opp i samarbeidet like før påske. Nå gleder Svela seg til å begynne å jobbe med prosjektet.

– Vår rolle blir både å videreformidle løsningene Project Origin har kommet opp med til nå til redaksjoner og medietech-selskaper, men også å jobbe med å videreutvikle løsninger i samarbeid med medlemmene i klyngen. Blant våre medlemmer er det både redaksjonelle miljøer og medietech-selskaper som har stor vilje og solid kompetanse til å jobbe med dette store problemet. Jeg tror Media City Bergen og norsk medie- og medieteknologibransje kan være helt i front i kampen mot desinformasjon og forfalskede bilder og video, sier Svela.

Resultatene som kommer fra Project Origin har potensial til å få stor betydning for mediebransjen, og kan bidra til å bekjempe falsk informasjon og øke tilliten til redaksjonelle medier. Medieklyngen har i tillegg målsetting om å jobbe med flere andre initiativ som ikke formelt blir en del av Project Origin, men som støtter opp under prosjektet. Både Bruce MacCormack fra Project Origin og Judy Parnall fra BBC vil være å se på scenen under medie- og medieteknologifestivalen Future Week i Bergen.

– Mediebransjen i Norge er den beste i verden. Vi har sterke redaksjoner som ligger helt fremst i den digitale transformasjonen, og medietech-selskaper i verdensklasse. I tillegg har vi kritiske lesere og seere som utfordrer mediene. Slik sett ligger alt til rette for at Norge skal være i frontlinjen i kampen for å sikre journalistikken og redaktørstyrte mediers vilkår. Vi kjemper både mot aktører som ønsker å motarbeide frie redaksjoner, men også mot teknologi som gjør det enkelt å skape desinformasjon, sier Svela.

Han viser blant annet til det som tilsynelatende var et bilde av paven i en diger Balenciaga-jakke som sirkulerte på nettet nylig. Flere selverklært tech-smarte kommentatorer gikk ut og innrømmet at de hadde blitt lurt.

– Ikke alt som er uekte er laget med onde hensikter. Mye er laget som humor, men konsekvensene kan være like ille. Nå er det så godt som umulig å skille et fotografi fra noe laget med generativ AI som Midjourney. Jeg er glad for at Medieklyngen som en del av Project Origin skal forsøke å utgjøre en forskjell i en verden som flommer over av falske bilder og videoer, sier Svela.

Les mer om Project Origin her: https://www.originproject.info/