(F.v. Harald Manheim, Ada Lea og Eirik Wahlstrøm. FOTO: MovieMask)
– MovieMask er en skjermbrille som gir deg kinofølelsen der du måtte ønske, sier Harald Manheim, student og gründer i MovieMask.
Manheim driver det trondheimsbaserte selskapet sammen med NTNU-studentene Eirik Wahlstrøm og Ada Lea. I tillegg har de med seg en produktdesigner, flere deltidsansatte og en rekke ressurspersoner fra NTNU i Trondheim.
Kinoopplevelse med 2D-briller
VR-briller opplever nå en renessanse, men MovieMask har valgt å gå for en mer tradisjonell løsning: Her satses det på 2D fremfor 3D. Når en putter mobilen inn i maskens beholder, får en se hele bildet i sylskarp oppløsning. Begge øynene ser hele skjermen – designet for å gi en klassisk kinoopplevelse.
Siden det er smarttelefonen som brukes, har en tilgang til alle strømmetjenestene som finnes i Google Play og Apple Store.
– I motsetning til VR-briller, som ofte krever dedikerte apper for visning av innhold, finnes det ingen begrensninger for hva en kan se via MovieMask. Alle strømmetjenester som er mulig å bruke på smarttelefonen, fungerer følgelig også med våre briller, sier markedssjef Ada Lea.
Crowdfunding på Kickstarter
MovieMask ble først lansert på crowdfunding-tjenesten Kickstarter.com, før brillene ble sluppet norske markedet i desember i fjor. Brillene har vært i salg i Telenors nettbutikk og i alle Eplehuset-butikkene i Norge, noe som har resultert 2500 solgte masker på landsbasis.
– Til tross for at MovieMask ikke karakteriseres som VR-briller, har 2D-brillen likevel gjort et solid innhogg på VR-markedet. Totalt utgjør salget 2% av det norske markedet, sier Manheim, og legger til:
– Produktet ble i september lansert på Kickstarter i USA og Europa, og via crowdfunding fikk vi inn kr. 285.000 fra over 30 land. Denne plattformen har et meget velutviklet community, hvor vi fikk positive og kontstruktive tilbakemeldinger til produktet. Her opplevde vi at folk ikke bare støttet opp under produktet, men også til entreprenørskap som helhet.
Møtte medieklyngen i New York
MovieMask var i fjor høst tatt opp til Innovasjon Norge New Yorks markedsføringsinkubator. I november pitchet Lea og Wahlstrøm konseptet for en rekke av medieklyngens selskaper, som i anledning USA-valget var på studietur i New York.
– Da vi fikk høre om medieklyngen i Bergen tenkte vi at dette var noe vi absolutt måtte være en del av. Vi har nytt godt av nettverket vårt i Trondheim og via StartupLab i Oslo – og har sett verdien av å være i kontakt med dyktige mennesker. Nå ser vi frem til å knytte tettere bånd til de andre selskapene i klyngen, sier Lea.
Lyst til å bli bedre kjent med MovieMask-gjengen? 22.juni kommer de til Bergen for å holde innlegg på Show & Tell. Meld deg på her!
MovieMask 2.0 ut i verden
MovieMask har vært tilgjengelig på det norske markedet siden like før jul. Nå er planen at neste versjon, MovieMask 2.0, tas ut på det internasjonale markedet innen jul 2017.
– Det er en utfordring å nå ut internasjonalt, men vi har aktive investorer som setter oss i kontakt med riktige folk. Vi var blant annet og pitchet på en konferanse i Kina, der vi kom i dialog med selskaper som ville selge produktet i Korea. Vi har også planer om at vi i fremtiden skal skape flere produkter for å komme inn på retailmarkedet. Dette har vi tenkt å realisere ved å bruke MovieMasks merkevare og teknologi, avslutter Wahlstrøm.