Ouverture – øreplugger til absolutt alle anledninger

Published 09.03.2017
Gründerne i Aglaia har sett seg lei av ørepluggers begrensninger. Nå lager de i steden sine egne!

Aglaia, selskapet bak verdens første virkelig modulære sett med øreplugger, har meldt seg inn i medieklyngen.

Løser et problem
I dag er det ikke uvanlig å ha flere sett med øreplugger, og da gjerne ett sett til trening, ett til flyturen og ett til jobb. Felles for dem alle er at de ofte går i stykker. En som har kjent på frustrasjonen over ørepluggers begrensninger er Dennis Lien, daglig leder i Aglaia.

– Allerede i åtteårsalderen begynte jeg å lure på hvorfor ingen tok tak i denne problematikken, og det har siden den gang vært min største frustrasjon i hverdagen. Dersom kontakten går i stykker må en jo kjøpe et helt nytt sett, sier Lien.

Nå tar Lien og Aglaia ansvar og lager Ouverture – neste generasjons øreplugger.

– Ouverture er verdens første virkelige modulære sett med øreplugger. Settet lar deg designe din egen musikkopplevelse ved at du kan bytte ut komponenter etter bruksområder som sport, hverdag og fritid. Da har du ett eneste sett øreplugger å forholde deg til, i stedet for mange forskjellige, forteller Lien.

Klekket ut ideen på byen
Lien hadde akkurat begynt på informasjonsvitenskapsstudiet på UiB da han og studiekamerat Aron Høyer startet designselskapet Aglaia i 2015. Via selskapet tok kameratene på seg diverse oppdrag på si for å finansiere studiene, men det ble selvsagt også noe tid til overs til å løse verdensproblem på studentstedet Det Akademiske Kvarter.

Det var her Lien fikk luftet sin frustrasjon rundt ørepluggenes elementære mangler,som utløste en diskusjon på modulbaserte løsninger. Allerede dagen etter hadde de to unge utviklerne fått ideen ned på papiret.

– Ideer som oppstår på sene pubkvelder får vel heller sjeldent ben å gå på, men akkurat dette konseptet skulle bli et unntak. Halvannet år etter den produktive kvelden på Kvarteret er Ouverture svært nær realisering. Vi er nå i prosess med å skaffe de siste midlene som trengs for å lansere produktet, og håper på slipp i løpet av andre kvartal i år, sier Lien, som sammen med Høyer nå er gründer på fulltid.

Motefokus
Parallelt med innsatsen på å skaffe finansiering til produksjon av ørepluggene, jobber selskapet med å markedsføre produktet frem mot lansering.

– Nå holder vi på å bygge merkevaren. Her startet vi litt på bar bakke, men etter å ha forhørt oss med et par vellykkede Kickstarter-prosjekter har vi fått god starthjelp. Vi har utarbeidet en ekstensiv sjekkliste vi må komme oss gjennom før vi er klar for lansering, sier Lien, som kan avsløre at Ouvertures vei inn på markedet går via uavhengige motebutikker.

– Ouverture passer enhver anledning. Løsningen gjør at det er enkelt å skifte ut og tilpasse settet til å matche antrekket ditt. Det er sånn sett et moteprodukt, som vi ønsker å selge via små og uavhengige motebutikker som ikke har større merker og kjeder i ryggen. Samtidig har vi signert promoteringsavtaler med flere kjente influencers i sosiale medier, forteller Lien.

Nettverksmuligheter i medieklyngen
Aglaia har etablert et bredt nettverk etter oppstarten, og sitter nå i Nyskapingsparken Inkubator i Bergen. Ouverture har allerede fått god eksponering på vår Show & Tell i februar, og Lien ser nå frem til å stifte bekjentskap med flere selskaper i klyngen.  

– Et medlemskap i medieklyngen gir oss gode muligheter for å utvide nettverket vårt, og det finnes flere interessante selskaper vi kan prate med og lære av. I tillegg kan vi utveksle kompetanse med andre selskaper, for vi besitter selv en vid kompetanse i kraft av våre eminente utviklere. Samtidig har vi et fortrinn i det av vi også er langt fremme i Norge når det gjelder produksjon og utvikling av forbrukerelektronikk. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er mange selskaper som er bedre enn oss på akkurat dette området, sier Lien. 

Fra før finnes det flere musikkrelaterte teknologiselskaper i klyngen, som Beat, vibble og MusicDNA. Lien håper å få til mer samkjøring mellom slike selskaper.  

– Bergen har et fantastisk musikkmiljø og er en yrende hub for musikk, men selskapene som utvikler musikkteknologi sitter ofte på hver sin tue. Vi burde absolutt samkjøre teknologien, utveksle ideer og se om vi kan lære av hverandre. Det tror jeg alle hadde tjent på, avslutter en optimistisk Lien.