Paneldebatt: Bør atferdsbasert markedsføring forbys?

Published 03.11.2022
I høst kom Personvernkommisjonens rapport. Kommisjonen skulle blant annet se på konsekvenser av innsamling, analyse og videre bruk av personopplysninger knyttet til såkalt atferdsbasert markedsføring. Personvernkommisjonen foreslår å videre utrede forbud mot slik markedsføring.

Mindretallet – leder og nestleder – er uenige. De to er knyttet til Amedia og Schibsted. Hva er konsekvensene av atferdsbasert markedsføring? Står tilliten på spill? Bør forbud utredes?

Dette var temaet for en paneldebatt som ble arrangert i Media City Bergens atrium tirsdag 1. november 2022. Se opptaket av debatten nederst i saken.

Panel
Dag Mostuen Grytli, seniorrådgiver Datatilsynet
Brita Ytre-Arne, medlem av kommisjonen, professor UiB
Gard Steiro, administrerende direktør og sjefredaktør VG

Moderator
Hilde Sandvik, journalist