Torsdag 22. Oktober inviterte Media City Bergen Journalism Lab til arrangementet «Slik dekker vi valget», med fokus på hvordan norske mediehus dekker det som omtales som det viktigste presidentvalget i USA noensinne. Siri Lill Mannes (Speaklab) var dagens programleder.
Sendingen kan sees i sin helhet her:
Til å innlede denne valgspesialen hadde vi med oss forfatter Hans Olav Lahlum, som i disse dager er ute med ny bok: Trump, Biden og slaget om USA. I det vi er i ferd med å entre det som ser ut til å bli en konfronterende og forvirrende valginnspurt, ryddet Lahlum i kaoset og serverte en kvalifisert analyse av de respektive kandidatenes sjanser til å vinne valget.
Hvordan dekker TV 2 og NRK valget?
Både TV 2 og NRK satser tungt på å dekke presidentvalget i USA - og representanter fra begge kanaler var til stede for å dele sine planer for valgdekningen.
Ved forrige valg var TV 2 først i verden med å slå fast at Trump vant valget. I år har kanalen ladet opp til det amerikanske valget blant annet gjennom magasinet Trumps Verden, og planlegger en sterk valgdekning. Mangeårig nyhetsanker i TV 2, Kjetil H. Dale, ga publikum et innblikk i hvordan tallanalytiker Terje Sørensen jobber for å få riktige tall også i 2020.
Fra NRK stilte utenrikssjef Sigurd Falkenberg Mikkelsen og prosjektleder Aksel Helgheim, som delte hvordan NRK satser tungt på å gi seerne en bred og fyldig dekning av det kommende presidentvalget, og er opptatt av å speile det amerikanske samfunnet i denne spesielle tiden. I tillegg til løpende oppdateringer og reportasjer skal det også bli rik anledning for publikum å stille spørsmål på direkten og få svar av eksperter og NRKs erfarne utenriksjournalister.
Sendingen ble rundet av med en debatt med Christina Pletten (Aftenposten), Erik Aarebrot (Metis VGS), Sigurd Falkenberg Mikkelsen (NRK), Petter Ole Jakobsen (Vizrt) og Håvard Myklebust (Fonn), hvor deltakerne blant annet diskuterte hva en "balansert dekning" av presidentvalget innebærer, hva som er den største trusselen mot valgdekningen, og hva som må til for å gjøre valgdekningen bedre.