13. april holdes det første møtet i det nye nettverket. Der skal BT-lederne Hanne Louise Åkernes, leder for Bord4 og Nye digitale formater, og Liv Solli Okkenhaug, leder for nyhetsdesken i BT, fortelle om hvordan de lanserte en helt ny publiseringsstrategi. De gikk fra å styre etter magefølelsen til å analysere store mengder data om publiserte artikler. Åkernes og Okkenhaug skal fortelle om hva som overrasket dem mest, og hvordan de brukte dataene til å skape endring i det daglige arbeidet i redaksjonen.
– Reportasjeledere, nyhetsledere, vaktsjefer, nyhetssjefer – uansett hva man kaller dem, er denne gruppen av mellomledere helt avgjørende når man skal skape endring i redaksjoner. Inntil nå har det ikke eksistert et godt faglig forum rettet spesifikt mot denne gruppen. Det ønsker vi å gjøre noe med gjennom dette initiativet, sier Helge O. Svela, daglig leder i Medieklyngen. Målgruppen for nettverket er mellomledere og redaktører i store og små aviser.
Medieklyngen har i dag flere lignende nettverk. Datajournalistikknettverket er det største, og tidligere i mars startet nettverket Digitale fortellinger i samarbeid med Fortellingens kraft.
– I Redaksjonell innovasjonsledelse skal bransjen lære av hverandre og dele erfaringer, både gode og dårlige. For eksempel om hvordan man har jobbet med et stort publisistisk prosjekt, en endring på breaking-desken som har gjort at man har vunnet verdifulle sekunder, eller opprettelsen av nye avdelinger eller prosjektgrupper i redaksjonen for å nå nye målgrupper, sier Svela.
Det vil være mulig å delta i nettverket både fysisk i Medielaben på Media City Bergen og digitalt over Zoom. Møtene i nettverket er kun for medlemmer i Medieklyngen.
– Det er stor interesse for nettverket blant våre medlemmer. Vi har lyttet til deres ønsker og innspill, og i tillegg til nettverksmøtene er planlegging av en studietur til London til høsten i full gang, sier Svela.
For å melde deg inn i nettverket kontakter du [email protected]