Blant de teknologiske nyvinningene finner vi et imponerende oppsett med kameraroboter fra Electric Friends på skinner i studioet i Rio, virtuell studioteknologi fra Vizrt hvor AR- og sanntidsgrafikk og vignetter er designet av Sixty, og implementert av TV 2s grafikkutviklingsavdeling (også kalt Z-dogs). Vi har nye løsninger for live-kommentering av IP-strømmer fra Wolftech og skybaserte klippverktøy fra Vimond, som gir TV 2 en svært hurtig turnaround for publisering av online video fra sendingene. Videre har publikum fått en TV 2-app med spennende nyvinninger, og til slutt Sumo med en helt ny varslingsløsning som informerer deg om hva som skjer i andre sendinger og ikke minst en enkel inngang til et svært høyt antall direktesendinger, opptak og oversikt over alle øvelsene i OL.
Rio er kort sagt et imponerende utstillingsvindu for medieteknologi og innovasjoner fra Bergen og Norge.
Selve studioet ble shippet i tre containere som inneholdt alt produksjonsutstyret for både studioet, TV 2s to regier og linjekontroll på International Broadcast Center (IBC), inkludert kamerarobot fra Electric Friends for tracking av AR-grafikk i studio (med bruk av Viz Virtual Studio). Det tok nesten tre uker å sette alt sammen opp.
Jens C. Knudsen, sjefsprodusent for nyheter og sport i TV 2, gir oss en unik tur i kulissene i Rio:
TV 2 har satset på høyhastighetsoverføring av signaler til Norge for å sørge for at studio i Rio kun leverer deler av produksjonene som så ferdigstilles i Bergen. TV 2 mottar 12 satellittfeeder fra Rio samt at de har 13 linjer via fiber hvor TV 2-spesifikke sígnaler sendes hjem. Med disse signalene samt delt produksjon mellom Rio og Bergen klarer TV 2 seg uten store tradisjonelle produksjonsenheter i Rio. I Norge har TV 2 ca 150 medarbeidere i Oslo og Bergen som jobber døgnet rundt for å gi seerne tilgang til alt som produseres i Rio. I studio i Rio er det kun tre teknikere. Friidrett og håndball delproduseres også med egne kompakte regier på IBC, egne liveposisjoner og egne kameraer på arenaene før Bergen ferdigstiller disse produksjonene med å spille ut innslag, legge på grafikk og styre sendingene via vaktsjef i Bergen. Gjennom alle ledd benyttes mest mulig automasjon, med blant annet Viz Mosart og Viz Dart.
Innholdsmessig er dette den bredeste dekningen av noe sportsarrangement noensinne i Norge. TV 2 sender 24 timer i døgnet under hele OL i Rio. Hele 3300 timer med direktesendinger tilbys via lineær TV og Sumo-plattformen – 2500 av disse på Sumo (gratis under OL). Hele 1.186.000 seere så håndballkampen mellom Norge og Romania 14. august, og 423.000 så semifinalen Norge - Russland som gikk på natten, norsk tid, 19. august.
Et viktig poeng med TV 2s OL-satsing, som også er aktuelt i den faglige diskursen rundt OTT og broadcast, er at det tenkes kryssplattform hele tiden. Sumo og OTT (online-innhold distribuert via internett) er ikke nummer-to-skjerm, men sidestilt lineær tv. På spørsmål om det foreligger noen foreløpige tall for sendingene, svarer Håvard Fantoft Grutle, Manager Online Sports i TV 2 Sumo, følgende:
– Analysene gjøres først etter at lekene er ferdig, men det vi ser er at seingen fordeler seg mye mer jevnt utover enn det som er vanlig. De kan også fristes til å være med inn i de små timer, viser det seg.
Her er en ordsky som illustrerer hva folket har sett på Sumo den siste uken.
Også det visuelle, både i 2D og 3D, er produsert av selskaper i medieklyngen. Sixty har tidligere i år fått verdens øyne på seg på grunn av sine innovasjoner rundt interaktive tv-opplevelser, men de kan mer: Til OL i Rio leverer de grafikk og studiodesign i verdensklasse til TV 2 sine OL-sendinger!