På bildet (f.v): Rune Smistad (NCE Media), Dag J. Aksnes (NCE Tourism), Per Gunnar Hettervik (NCE Tourism), Anne Jacobsen (NCE Media), Bjørn Arne Skogstad (Innovasjon Norge), Trond Amland (NCE Tourism).
Søsterklyngene NCE Tourism og NCE Media fant tonen etter en speeddate på Nøstet i fjor. Nå er utviklingen av samarbeidsprosjektet Vidden i full gang – der en gjennom en kombinasjon av medieteknologi, innhold og lokasjon skal gi hele viddeopplevelsen et løft. Vidden er et prosjekt drevet av Fløibanen, Ulriken, Bergen Basecamp og NCE Tourism, der hensikten er å utarbeide en ny destinasjon – Vidden, høyfjellet i sentrum – hvor guider, nye tekniske løsninger, opplevelsesmat og andre tema skal inngå i produktutviklingen. Medieklyngens selskaper skal bidra med teknologi, produktutvikling og innhold i et prosjekt som vil kreve helt nye løsninger og en høy grad av innovasjon.
Klynge-til-klynge-samarbeid
– Her i Bergen er vi så heldig at vi har et fantastisk høyfjellsområde så nærme bykjernen. Vidden er ikke bare en velkjent opplevelse for bergenserne selv, det er også et ettertraktet reisemål for turistene som strømmer til byen vår. Nå ønsker vi å utvikle en pakke som skal løfte reiseopplevelsen for alle turgåere, og det er da naturlig for oss å samarbeide med relevante selskaper i medieklyngen, sier Per Gunnar Hettervik, som er seniorkonsulent i NCE Tourism og er ansvarlig for Vidden-prosjektet.
Samarbeidet oppstod etter speeddate-arrangementet mellom NCE Media og NCE Tourism i fjor, der selskaper fra begge klynger så at det kunne skapes synergier på tvers av bransjene. NCE Media og NCE Tourism tok selv initiativ til å jobbe sammen, og resultatet av dette samarbeidet kommer til syne i Vidden-prosjektet.
Sikkerhet, relevans og informasjon
Det skal kombineres ny teknologi og praktisk erfaring fra erfarne og dyktige guider, og det er identifisert tre fokusområder som danner grunnlag for utviklingen av dette produktet. Det går på hvordan en kan gjøre fjellturen sikrere, hvordan en kan bruke teknologi for å tilføre fjellturen mer relevans og hvordan en kan bidra med spennende informasjon før, under og etter turen er fullført.
– Det er mye trafikk opp Fløyen og Ulriken i løpet av et år. Fløibanen har 1.7 millioner påstigninger i året, mens det er 160.000 som reiser med Ulriksbanen. Mange av disse turgåerne er ikke lokalkjente, og har kanskje ikke fått den informasjonen som skal til for å sørge for at fjellvandringen går for seg så sikkert som mulig, sier Hettervik.
PÅ EKSKURSJON: (F.v). William Aarsland (Bergen Arkitektskole), Guro Øvsthus (Fløibanen), Dag J. Aksnes (NCE Tourism), Jan Robert Brandsdal (Grønn etat, Bergen kommune), Arne Kristian Glück Teigland (Bygdagnist.no)
– Se for deg at det kommer en gruppe opplevelsesturister med Hurtigruten. Så snart båten legger til land har disse planer om å innta bergensfjellene. Men de vet ikke hvordan værforholdene er oppe på Vidden, da været i fjellene ofte er vidt forskjellig fra været i sentrum. Hvordan skal en da kle seg?, spør Hettervik, før han svarer selv:
– Med bruk av sofistikerte sensorer og nettvarder (beacons) spredt oppe på fjellplatået, vil en via appen vår til enhver tid få informasjon som er nødvendig for å kle seg etter været. På denne måten kan guidene allerede ved landgang fortelle akkurat hva utstyr turistene skal gå i. En vil også kunne få informasjon om hvilken mat som blir servert på turen, hvor lang tid turen vil ta og andre relevante pushvarsler basert på kontekst og geolokasjon. Det jobbes også med AR-teknologi, som kan knyttes opp mot varder, historie og kultur oppe på fjellet, i tillegg til at vi ser på muligheten for å knytte Strava-appen opp mot vår egen tur-app. Da kan turgåerne konkurrere på tid med venner og andre som har gått samme tur.
Innovasjon fra medieklyngen
Medie- og teknologiselskapene Scanreach, Knowit, TV 2 og Apility er alle involvert i prosjektet, og bidrar blant annet med sensor- og beaconteknologi, innhold og infrastruktur til nysatsingen.
– Det er for øyeblikket fire medlemmer fra medieklyngen inne i prosjektet, men vi ser at det er ytterligere 20-30 selskaper som er høyaktuelle til å være med på å forme og kna denne ”deigen”, som jo dette innovasjonsprosjektet kan sies å være. Det som gjelder nå er å skape et rammeverk som kan bygges videre på i fremtiden. Prosjektet begrenser seg ikke til Vidden alene - vi skal også bruke denne teknologien i Sykkel-VM 2017, forteller Rune Smistad, prosjektutvikler i NCE Media.
Innovasjonsrammen
NCE Media lyste høsten 2016 ut en million i innovasjonsmidler og en vesentlig del av midlene gikk nettopp til sentrale elementer i infrastruktur for nye, smarte og posisjonsorienterte tjenester for klyngeprosjektene Sykkel-VM og Vidden. Innovasjonsrammen er et viktig virkemiddel for å kunne igangsette innovasjon og prototypeutvikling i et slikt scenario hvor hele prosjektet er designet av et konsortium og ikke av behov i ett selskap eller eksisterende kundeforhold.
– Vi kan nå bygge den basen og en grunninfrastruktur som vi ser er nødvendig for at andre selskaper og innovasjonsprosjekter kan henge seg på prosjektet, og bidra til næringsutvikling i en stegvis prosess med et bevelig mål med både kort og lang horisont. Dette er en unik måte å utvikle prosjekter på i klyngesammenheng, og vi hadde ikke fått det til uten Innovasjon Norges støtte og vilje til å tilrettelegge, sier Smistad.
WORKSHOP: Ulike selskaper fra medieklyngen brainstormer rundt mulige løsninger i Vidden-prosjektet.
Kolossalt potensiale i opplevelsesturismen
Neste steg er å utdanne guider til prosjektet. Rett over nyttår skal totalt tolv guider sertifiseres og preppes til første testtur med utenlandske operatør til sommeren. På sikt skal det utvikles kommersielle pakker basert på Vidden-prosjektet.
– Denne teknologien kan brukes i alle prosjekter vi jobber med. Kombinasjonen av big data, programmatic, sensorteknologi og godt innhold vil gi oss mulighet til å videreføre prosjektet nasjonalt, og på sikt også internasjonalt. Vi ser at det er et vanvittig potensiale i opplevelsesturismen, og det er lovende prognoser for årene som kommer. Hele 50% av alle verdens turister vil i 2020 være opplevelsesturister – derfor tror jeg det nå er et riktig tidspunkt å koble medieteknologi fra medieklyngen og turistklyngens ressursgrunnlag. Dette samarbeidet kan være en gamechanger, avslutter Hettervik.