Arrangementet Made in Bergen på Ricks sist torsdag ble en suksess. Med stappfullt lokale og til stor stemning i salen entret ti av klyngens innovative selskaper scenen en etter en og gav publikum en smakebit på hva bergensklyngen har å by på av innovative produkter og løsninger- verden over.
Mens mange av landets mediefolk kjenner godt til de største selskapene i klyngen, som TV2 og NRK, og også er godt kjent med Media City Bergen-utbyggingen, er det likevel mange som ikke kjenner til historien om feks Vizrt, som nå er globalt ledende på sitt felt, med kontorer i 40 land. Nå fikk publikum både se og høre om grafikkløsninger som brukes i ethvert newsroom i alle store TV-stasjoner verden over. Det startet her - i Bergen. Videre fikk publikum smakebiter fra Highsoft sine fantastiske grafikkløsninger, lanseringer av storkontrakter i Japan, utvikling av den asiatiske versjonen av Netflix, nye løsninger for geolokaliserte nyheter, innovative apper, workflowsystemer og mye, mye mer. Alt tilhørende og skapt i medieklyngen i Bergen. Her er de ti selskapene som var i ilden:
Music DNA – eneste i verden som monitorerer digital og analog avspiling av musikk på radio i hele verden. Har over hundre musikkselskaper, og en av verdens største bilprodusenter, på kundelisten. 10 ansatte i Norge og Tyskland.
Dirty Bit – To ganger på toppen av Apple US App Store; Fun Run og Fun Run2. Selected parters: Rovio, Microsoft og Amazon. 65 millioner nedlastinger.
Vizrt – Verdensledende leverandør av TV-grafikk og videosystemer. Kunder i over 100 land, all verdens største TV-selskaper. 3500 TV-kanaler. 600 ansatte, fordelt på 40 land. Omsetning på over en milliard NOK i 2014.
Sixty – Globalt rettet design- og utviklingsbyrå for fremtidens TV. Over ti års erfaring med TV-design og interaktivt TV i alle flater. Kunder i hele verden. I Norden er Altibox, RiksTV, Cmore og TV2 de største kundene. 30 millioner i omsetning, 30 ansatte fra seks ulike nasjoner.
Vimond – Play outside the box. Lager asias svar på Netflix; Iflix. Plattformen bak Reuter TV sin nyhetsrevolusjon. Utvalgte partnere: Reuters, Comcast, Netflix, TV2, Facebook, Google, Verizon, Microsoft. 44 ansatte.
Hubii – nyhetsapp som agregerer nyheter basert på lokasjon. Distribusjon til 70 land med et potensiale på 100 millioner deviser med preinstallert Hubii-app. Ekspanderer via det som er det største markedet nå, nemlig lavkost smarttelefoner. Partner med Telefonica (verdens største mobilselskap), Alcatel, Telenor, Mozilla og Panasonic.
Wolftech – elegant workflowsystem for nyhetsplanlegging og –tilrettelegging. Lanserte Wolftech News i april, og er nå i dialog med flere av de største TV-selskapene i verden. Wolftech er det nyeste spinoff-selskapet fra TV2.
Rain – Big in japan! Spillet Teslagrad har solgt 130.000 kopier. Lanseres i disse dager som en av få i det japanske markedet via en av verdens største publishere, Square Inix. Utgir spill på Nintendo, Playstation, XBOX og PC.
Highcharts – 61 av de 100 største selskapene på Fortune 500 list bruker Highcharts. 39.900 solgte lisenser. Omsetter for 40 millioner, med 30 prosent vekst siste år. Selskapet har 15 ansatte.
Beat – eneste norske musikktjeneste i verdens beste strømmemarked; Norge. Samarbeider med Altibox, RiksTV, Get Banglalink og noen av de største selskapene i Sør-Asia. Ometter for 10 millioner.
Vi kommer tilbake med video og mer promomateriale fra Made in Bergen etterhvert.