Ifølge World Economic Forums Global Risks Report 2024 er AI-relatert feilinformasjon og desinformasjon den største trusselen i verden på kort sikt. Rapporten er produsert i samarbeid med Zurich Insurance Group, som intervjuet over 1400 globale risikoeksperter, beslutningstakere og industriledere høsten 2023 om deres største bekymringer. I USA har Det hvite hus og president Joe Biden flagget fremveksten av generativ AI som en stor trussel. Videre har Biden-administrasjonen eksplisitt sagt at de ønsker å bidra til å utvikle verifikasjonsløsninger og innholdsmerking basert på C2PA-teknologi, og at de anser slik merking som svært viktig for å adressere de negative sidene av generativ kunstig intelligens.
Prosjektets visjon:
Prosjekt Reynir skal bidra til å sikre et bærekraftig demokrati gjennom å etablere en tillitskjede fra publisist til publikum gjennom opprinnelsesmerking av medieinnhold.
Prosjektets formål:
Utvikle, implementere og tilgjengeliggjøre teknologi for bekjempelse av falsk informasjon.
Prosjektets strategi:
Støttet av Media City Bergens deltakelse i Project Origin* skal vi få norske medieteknologibedrifter til å ta i bruk verifikasjonsløsningen C2PA, og bidra til å videreutvikle denne. Samtidig skal vi motivere norske mediehus og redaksjoner, både innenfor og utenfor klyngen, til å jobbe mot å implementere denne teknologiske løsningen i sine produkter.
*Project origin er en allianse av ledende organisasjoner fra publiserings- og teknologiverdenen: BBC, CBC/Radio-Canada, Microsoft, IPTC, Media City Bergen og The New York Times, som jobber sammen for å skape en prosess der opprinnelsen og den tekniske integriteten til innhold kan verifiseres.
Prosjektets verdiskapningsområder:
Tilgjengeliggjøre viktig teknologi som et fellesgode som akselererer innovasjon og gir et industrielt løft for medie- og medieteknologibransjen.
Gi små aktører som lokalaviser tilgang til samme teknologi og bransjestandard som noen av verdens største redaksjoner.
Sikre ekspertkompetanse og kompetanseutvikling gjennom kunnskaps-, informasjons- og teknologiformidling, samt å tette kompetansegap.
Bidra til å utvikle verdikjeder fra akademia, forskning, næringsliv og ut til forbruker.