Reynir

 

Ifølge World Economic Forums Global Risks Report 2024 er AI-relatert feilinformasjon og desinformasjon den største trusselen i verden på kort sikt. Rapporten er produsert i samarbeid med Zurich Insurance Group, som intervjuet over 1400 globale risikoeksperter, beslutningstakere og industriledere høsten 2023 om deres største bekymringer. I USA har Det hvite hus og president Joe Biden flagget fremveksten av generativ AI som en stor trussel. Videre har Biden-administrasjonen eksplisitt sagt at de ønsker å bidra til å utvikle verifikasjonsløsninger og innholdsmerking basert på C2PA-teknologi, og at de anser slik merking som svært viktig for å adressere de negative sidene av generativ kunstig intelligens.

 

Prosjektets visjon:

Prosjekt Reynir skal bidra til å sikre et bærekraftig demokrati gjennom å etablere en tillitskjede fra publisist til publikum gjennom opprinnelsesmerking av medieinnhold.

 

Prosjektets formål:

Utvikle, implementere og tilgjengeliggjøre teknologi for bekjempelse av falsk informasjon.

 

Prosjektets strategi:

Støttet av Media City Bergens deltakelse i Project Origin* skal vi få norske medieteknologibedrifter til å ta i bruk verifikasjonsløsningen C2PA, og bidra til å videreutvikle denne. Samtidig skal vi motivere norske mediehus og redaksjoner, både innenfor og utenfor klyngen, til å jobbe mot å implementere denne teknologiske løsningen i sine produkter.

*Project origin er en allianse av ledende organisasjoner fra publiserings- og teknologiverdenen: BBC, CBC/Radio-Canada, Microsoft, IPTC, Media City Bergen og The New York Times, som jobber sammen for å skape en prosess der opprinnelsen og den tekniske integriteten til innhold kan verifiseres.

 

Prosjektets verdiskapningsområder:

  • Tilgjengeliggjøre viktig teknologi som et fellesgode som akselererer innovasjon og gir et industrielt løft for medie- og medieteknologibransjen.

  • Gi små aktører som lokalaviser tilgang til samme teknologi og bransjestandard som noen av verdens største redaksjoner.

  • Sikre ekspertkompetanse og kompetanseutvikling gjennom kunnskaps-, informasjons- og teknologiformidling, samt å tette kompetansegap.

  • Bidra til å utvikle verdikjeder fra akademia, forskning, næringsliv og ut til forbruker.

 

Disse er med som samarbeidspartnere i prosjektet:

  • Media City Bergen 
  • Project Origin
  • Schibsted
  • TV2
  • NRK
  • Faktisk
  • NTB
  • BBC
  • The New York Times
  • CBC Radio-Canada
  • Vizrt
  • Wolftech
  • Mimir
  • Cutting Room
  • Everviz
  • Factiverse
  • Microsoft
  • NORCE
  • Universitetet i Bergen
  • Universitetet i Agder
  • MediaFutures
  • TekLab
  • Mediebedriftenes Landsforening
  • Ada Tech Incubator
  • Vitensenteret VilVite
  • Startuplab
  • Stavanger Symfoniorkester
  • IPTC